Napi evangélium

2018. január 16. – Kedd

Egyszer, amikor az Úr szombaton vetések között járt, tanítványai útközben tépdesni kezdték a kalászokat. Ezért a farizeusok megszólították: „Nézd, olyat tesznek szombaton, amit nem szabad!” Jézus ezt felelte nekik: „Sohasem olvastátok, mit tett Dávid, amikor társaival együtt nélkülözött és éhezett? Abjatár főpap idejében bement az Isten házába, és megette a megszentelt kenyereket, és adott belőle társainak is, pedig ezeket a kenyereket csak a papoknak volt szabad megenniük.” Majd ezt mondta nekik: „A szombat van az emberért, nem az ember a szombatért. Azért az Emberfia ura a szombatnak is.”

Mk 2,23-28

   

A Nobel-díj alapításának emléknapja

Minden osztály megemlékezett a világ legrangosabb díjáról alapításának évfordulóján.

Az első osztályos tanulók megismerték Szent-György Albert személyét, jelentőségét, majd a kincses füzetükbe olyan zöldségeket, gyümölcsöket rajzoltak, aminek magas a C-vitamin tartalma. Kiemelték a paprikát, amelyből a Szent-Györgyi 1928-ban kivonta ezt a vitamint.

A 2. osztályosok egy Power Point bemutatót tekintettek meg Szent-Györgyi Albertről, aki Nobel-díjat kapott, amiért felfedezte a paprikában található C-vitamint.

A 3. osztályos gyerekek elolvastak egy szöveget a Nobel-díjról, majd közösen összegyűjtötték a fontosabb információkat, ezeket rövidítve diktálással le is írták a füzetbe.

A 4/a-ban két tanuló önként vállalta, hogy IKT-eszközök segítségével rövid prezentációval mutatja be a magyar géniuszokat.

A 4/a rövid beszélgetés után, melynek témája, hogy miért fontos ilyen elismeréssel jutalmazni egy-egy találmányt, megtekintettek egy ppt-t, mely magával a díjjal és Alfred Nobellal ismertette meg őket, esett szó benne a 2017-es év díjazottjairól, illetve felhívta figyelmüket néhány magyarországi emlékhelyre, ahol a magyar díjazottak szobrai, róluk készült emlékművek tekinthetők meg. Meg is egyeztek, hogy osztálykirándulás vagy egy-egy családi kirándulás alkalmával felkeresik ezeket a helyeket.

Az 5/a osztály különösen a magyar származású feltalálókról beszélt és néztek képeket. Abban mindannyian megegyeztek, hogy bár lélekszámban kicsi a magyar, viszont agyban nagy.

Az 5/b osztály három témakörben készült előzetesen az emléknapra. Előadásokat tartottak a tanulók a díj alapításáról és alapítójáról, a díjazottakról és a hozzájuk tartozó érdekességekről, bemutatásra került ppt, videórészlet, a díjról készült szabadkézi rajz, díjazott könyv és regény.

A 6/a az osztályfőnöki óra keretében beszélgetett a Nobel-díj jelentőségéről és magyar vonatkozásairól.

November 27-én, a Nobel-díj alapításának napján a 6/b Alfred Nobel életét, munkásságát idézte fel, illetve azt, hogy végrendeletében rendelkezett a díjak odaítélésének feltételeiről. Külön kiemelték a magyar Nobel-díjas tudósainkat, akik közül nagy hangsúlyt kapott Szent-Györgyi Albert és Kertész Imre.

A hetedik osztályban a Századfordító magyarok című dokumentumsorozat Szent Györgyi Albertről szóló epizódját nézték meg. A filmben a tudós sajátos humorral mutatta be rendkívül szerteágazó pályájának állomásait, a világháborúkban betöltött szerepét és tudományos felfedezéseit.

A nyolcadikosok az idén a magyar vagy magyar származású Nobel-díjasokat tekintették át. Párban dolgozták ki egy-egy tudós életét és tudományos eredményeit, különös tekintettel azokra a kutatásokra, amik a díj elnyeréséhez vezettek. A csoportok egymásnak számoltak be a végzett munkájukról.

Reméljük, egy-két évtized múlva az akkori szikais diákok örömmel számolnak majd be korábbi iskolatársuk díjazásáról!